یافتن چالش های موجود در روند و روال زندگی بشر در تمامی زمینه ها، به آشنایی کامل با زوایای نهان و آشکار مسایل گوناگون جامعه نیاز دارد و یگانه شیوه سنجیده حل این چالش ها و تبدیل آن به شاخصه های موفقیت، استفاده از روش های پژوهشی است.

پژوهش، فرایندی است که ساختار آن بر اساس ضوابط علمی و فنی و مبنای عقلی بنا نهاده شده است اما در ژرفای آن به نیازهای گوناگون جوامع بشری از قبیل علوم و فناوری پاسخ داده می شود.

پرواضح است که اگر گذشته غنی و عالم پرور ایران زمین، امکان حضور در عرصه‌های علمی را به دست آورده است به جهت خلاقیت هایی است که بزرگان این وادی در طول تاریخ از خود نشان داده‌اند و این خلاقیت ها به وجود نیامده است، مگر با اهتمامی که دانشی مردان فرهیخته در ادوار مختلف داشته اند.

قطب علمی مطالعات سقط جنین و مرگ و میر نوزادان دام های نشخوارکننده از سال ۱۳۸۴ با هدف ایجاد مرکز تخصصی سقط جنین شمال شرق کشور برای تعیین عوامل ایجاد کننده سقط و مرگ و میر نوزادان نشخوار کنندگان در استان های خراسان و امکان ارائه خدمات به کل کشور و کشورهای همجوار در دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرده است.

این قطب با عضویت و یاری گرفتن از استادان و متخصصان برجسته و تعامل هدفمند با مجامع علمی و دانشگاهی داخل و خارج کشور، درصدد است مرزهای جدید در مطالعات علوم درمانگاهی را رصد نماید و اهداف ایجاد آن در راستای پیشبرد مرزهای دانش در این زمینه را محقق سازد.

تداوم فعالیت های قطب علمی مطالعات سقط جنین و مرگ و میر نوزاد دام های نشحوارکننده دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد به همکاری یکایک محققان و پژوهشگران نیازمند است. به امید اینکه در این راه همیار و همکار ما باشید...

دکتر مهرداد مهری

مدیر قطب علمی مطالعات سقط جنین نشخوارکنندگان